Test Chaparral Signature 290

Två topptester i följd - Chaparral Signature 290 testad av Vi Båtägare


Nu är det dags igen. Efter Anders Jelvings brutala test av Chaparral SSi 275 för någon månad sedan, skärskådades Chaparral Signature 290 av Vi Båtägares testpiloter.
 
Det är härligt att läsa positiva utsagor från fackpressen. Lyssna på det här:
"USA-varven är mästare på att utnyttja utrymmen; att packa in funktioner utan att övermöblera. Chaparral är inget undantag."
"De höga friborden skapar volym och ståhöjd. Sittbrunnen är traditionellt amerikansk och delad i två avdelningar. Den främre med föraren om styrbord, tvåsitssoffa om babord där folk halvsitter vänd akterut i god lä."
"Förarplatsen är väl tilltagen."
"Steget ut till fördäck sker numera alltid via enkel trappa och öppning i vindrutan. Så ska det se ut."
"Du slipper en heltäckande limmad matta, och bara det ger poäng. Snygga inte alltför pråliga tyger och propra trädetaljer ger ytterligare en. Snitsig möblering ger tillsammans med en stor dubbelbinge under sittbrunnen ytterligare två."

Två amerikanska Cruisers deltog i detta jämförande test. Båda båtarna fick bra testresultat och lovordades av Vi Båtägare. Amerikanska motorbåtar uppmärksammas allt mer, både bland båtjournalister och vanligt båtfolk. Allt fler inser fördelarna med att åka amerikanskt, inte minst när det gäller hur mycket båt man får för pengarna. 


Plus och minus
Alla båttester avslutas med en redovisning av fördelar och eventuella nackdelar. Chaparral fick följande plus:
+ Sober 
+ Design

Pluspoäng vi tackar för.

Naturligtvis tänker vi även berätta om det som upplevdes som negativt:
- Soffhysteri

På det kan vi bara svara: - När du äger en så spännande, attraktiv och fin båt som en Chaparral Signature 290, får du räkna med att många vill komma och hälsa på ombord. Därför måste du ha många soffor, så att alla får plats.

Den extra dinetten i kabinen har vi fått väldigt mycket beröm för. Många som äger en Chaparral Signature 290 är par som ofta åker själva. De behöver inte bädda upp kojen i förpiken, då den mindre dinetten räcker alldeles utmärkt för två personer. 
När fler personer vistas ombord, sitter man vid det stora bordet och använder det lilla som avställningsyta. - Ett väldigt praktiskt arrangemang!

Oops!
En liten bugg, (om man får prata dataspråk om en tidning), var att vikten angavs vara 3 856 kg. Rätt vikt på Chaparral Signature 290 är 4 400 kg, vilket är viktigt för sjödugligheten. 
 
 

 
Chaparral tävlingsbil
En trevlig detalj i artikeln var att man uppmärksammat tävlingsbilen Chaparral. 
I en kuriosaruta kan man läsa: 

"VISSTE DU ATT Chaparral även är en amerikansk racingbil. 1966 vann man sensationellt 1 000 km-loppet på Nürburgring med förarna Joakim Bonnier och Phil Hill". 

Faktum är att historien kan fyllas på med lite ytterligare information:
 
Företagets grundare, Buck Pegg drev i början på sextiotalet ett företag, Fiberglass Fabricators,  tillsammans med sin pappa. De levererade skrov till ett båtföretag i Florida som hette Fish & Ski. När produktionen uppgick till ett eller två skrov per dag, beslöt Buck Pegg att starta ett eget båtföretag och börja tillverka kompletta båtar. En av de anställda på Fiberglass Fabricators som var racingentusiast föreslog namnet Chaparral, efter tävlingsbilen Chevy Chaparral. Den första båten, Chaparral 15 blev en succé och tillverkades ända fram till tidigt åttiotal.



Marinium Båstad All rights reserved©