Test Chaparral SSi 255

Test från Powerboat 2005
Översättningen är gjord så ordagrant som möjligt, vilket ibland resulterat i en något "annorlunda" svenska.


Chaparral SSi 255 Test:

När vi gick in i kabinen upptäckte vårt testteam några inslag som sällan ses i en 25 fots runabout: Porslinstoalett i ett separat rum, garderob och tillräckligt med utrymme för ett par att spendera natten.

Den lyxiga kabinen på den ny-för-2005 modellen påminner mer om en "perfomance cruiser", än en fabriksproducerad runabout som säljs för lite drygt $72.000*.
Genom 255 SSi, omdefinierar Chaparral ordet runabout (lätt motorbåt).

Prestanda
Varje år verkar det som om den nya skörden av runabouts som dyker upp i våra prestandatester blir snabbare. Heder åt de tillverkare som introducerar bättre skrovdesigner och installerar big-block motorer som förr var reserverade för sportbåtar.

Modellen Chaparral skickade till Sarasota, Fla. var utrustad med Volvo Pentas 8,1-liters Gi-rova, som pumpade 375 hästkrafter genom ett DuoPropdrev. Motorn och drivpaketet, som var den rätta kombinationen till båtens förlängda V-plansskrov, var god för en toppfart på 49,8 knop vid 4 600 varv.

Accelerationen var hetsig för den här typ av båt, då den planade efter 3,7 sekunder på sin väg till 45 knop på 15 sekunder. Accelerationen i mellanregistret var inte lika stark. Båten behövde 5,6 sekunder för att gå från 17 till 35 knop och 26 till 43 knop tog 7,9 sekunder. Vid båtens kryssningshastighet 39 knop, låg big-block motorn på 3 800 varv.

Om familjen planerar att dra fördelar av targabågen för att åka wakeboard, förser motorn båten med mer än tillräckligt tryck för att få åkaren ur vattnet.

Våra testare tyckte speciellt mycket om hur båten uppförde sig under slalomsvängar och svängar i fart. Båten spårade bra och hoppade aldrig, inte ens i de stormupprörda vattnen i Sarasota Bay. Den var, emellertid något vindkänslig men inget som gjorde den osäker. Och en av våra testförare skulle önskat att styrningen varit lite tightare på båten.

"Vi gjorde några svängar som gick hårt åt propellern, men den ville inte bryta loss eller glida runt", sa testförare John Tomlinson. "Båten hanterade allt det väldigt bra."



Från vänster: Förarplatsen var ganska enkel och innefattade ett fyra-i-ett-instrument och vippströmbrytare uppradade till höger. I sittbrunen var den löstagbara mattan behaglig och tålig, ett tillbehör för $580 som de flesta köpare kommer att vilja ha. Ute på badplattformen på SSi 255 finns kylbox, avspolning, stereokontroll och en nedfällbar badstege.

Yrkesskicklighet
Under åren har våra testteam genomgående lovordat den kvalitet av gediget arbete som Chaparral-båtar har visat. Det här året var inte annorlunda, även om den 255 SSi vi testade var en av första båtarna som lämnade produktionsbandet.

Skrovsidorna var raka och fina och den stilfulla svarta gelcoaten med vinylgrafik var väl utförd. Producenten installerade en rostfri skyddsskena med varmpressad plast, för att skydda arbetet. Åtta pull-up knapar var placerade på lämpliga ställen runt 25 fotaren.

En smart designdetalj, badplattformen täckte toppen av drevet. Om du inte kommer åt förarplatsen för att trimma upp drevet, finns en fjärrkontroll på plattformen.

En teleskopisk stege fanns på styrbordssidan av plattformen (ytterligare en stege fanns i fören) och ett stuvningsutrymme innehöll en dusch som man kan städa upp med. För de som håller till på plattformen finns en fjärrkontroll till stereon som är lätt att nå.

Att komma till sittbrunnen var enkelt tack vare en central "walk-through" (genomgång) som var klädd med antihalk-yta. För att nå motorn trycker man på en knapp på instrumentpanelen som lyfter hela luckan, inklusive "walk-through"-gången, bakre säte och dynor.

Motorn var längsgående monterad med gummiupphängda bultar. Standardmontering i akterspegeln. Elinstallationerna var lätt åtkomliga på typiskt produktionsmanér och skrovet hade vit gelcoat.

Utrustningen i motorrummet innefattade ett brandsläckningssystem och en isolator för laddning av extra batterier. En vattentank för pentryt var också placerad här.

En bra bekvämlighet var det självdränerande sittbrunnssystemet, som skickade vattnet överbord.

Interiör
Vår första tanke när vi studerade sittbrunnen i Chaparral var att den kändes större än en 26,5 fotsbåt. Byggaren installerade en rymlig U-formad aktersoffa och fick dessutom plats med ett litet pentry.

Placerat på styrbord sida fanns pentryt som hade en vask med ett "Corian-lock" och ett förvaringsutrymme under med plats för sopor. Pentryt kommer att vara bekvämt när dinettbordet är på plats. Ett kylskåp var inbyggt under en soffdyna på hamnsidan.

Sätena för föraren och frampassageraren var monterade på piedestal. Gashandtaget var placerat på styrbord reling, och helt rätt placerat för enkel hantering. Mätarna var specialgjorda sådana från Faria. SSi 255 levererades även med en djupmätare och en Ritchie-kompass.

Över till hamnsidan där det fanns ett handsfack och ett grepphandtag för passageraren. Ingång till kabinen skedde genom en skjutdörr i mitten. På dörrens utsida fanns fotsteg och den skräddasydda vindrutan öppnades i mitten så man kunde komma fram på fördäck.

Chaparral har utrustat kabinen med detaljer, såsom V-formad sittplats med en fyllnadsdyna så att två kan sova över. Höjdpunkten var toaletten, med pump-ut porslinstoalett och vask att tvätta sig i. Kläder och skor kunde gömmas undan i det cederklädda skåpet.

Kabintaket hade vinylklädsel som fortsatte ner längs sidorna. Belysning var inkluderad och ytterligare ljus kom från däcksluckan och ett par portholes.

"- För att var den här storlek på båt, är det en av de trevligaste kabiner jag sett," sa en av våra testare.

Totalintryck
Rikligt med finesser, mer än tillräckliga prestanda och solitt yrkeskunnande är flera anledningar till varför SSi 255 kan bli en storsäljare för Chaparral under kommande år.

* I Sverige inkluderas mer utrustning i baspriset, t. ex. löstagbar matta.

Marinium Båstad All rights reserved©